Olyckligt beslut av Juridiska fakulteten

Den juridiska fakulteten i Uppsala har beslutat beslut om att börja med vårintag på juristutbildningen i Uppsala. Motivering: Intresset för juristutbildningen är väldigt stort och söktrycket är hårt. I klartext betyder beslutet att man från och med vt 2010 kommer att utbilda i storleksordningen nästan dubbelt så många jurister som tidigare. Det är ett i mina ögon ansvarslöst sätt att förhålla sig gentemot alla dem som utbildar sig eller vill utbilda sig till jurister. Var finns konsekvensanalysen?

Det må vara så att söktrycket på juristutbildningen är hårt och att det är relativt svårt att komma in. Beslutet att öka intaget är dock endast ett sätt att förskjuta flaskhalsen till en långt mycket olyckligare tidpunkt - när studenten är färdig med sin 4,5 år långa utbildning. Det finns nämligen inget vad jag vet som pekar på att det kommer tillskapas fler tingsnotarieplatser vid landets domstolar. Inte heller pekar något mot att det helt plötsligt skall finnas avsättning för dubbelt så många jurister på arbetsmarknaden.

Istället för att låta konkurrensen ske innan antagningen kommer den nu äga rum när studenten har investerat minst 4,5 år av sitt liv i en utbildning och vanligtvis också ett par hundra tusen i studielån. Det säger sig självt att de stora förlorarna i detta system är studenterna. Juristlinjen har ofta kritiserats för att innehålla ett stort mått av press och betygshets, rimligen beror detta på att konkurrensen om jobben redan i dagsläget är hård. I vilken riktning tror man egentligen att det nyligen fattade beslutet kommer att leda?

Om man nu är av den uppfattningen att intaget bör öka därför att det i dagsläget krävs allt för höga betyg för att komma in på utbilningen är detta ett uselt argument av två anledningar.

1. Det förskjuter bara problemet till arbetsmarknaden, där arbetslöshet och utanförskap är den yttersta konsekvensen.

2. Om man anser att betygspoäng är ett trubbigt instrument att mäta kunskap med, vilket jag i viss mån kan ha förståelse för, så finns möjligheten att införa intervjuer bland de sökande och därmed ändra urvalsklientelet.

Att frankt konstatera att det har blivit för svårt att komma in på juristutbilningen och som enda lösning på detta se ett större intag är att göra alla framtida juriststudenter i Uppsala en rejäl björntjänst.


För den som intresserar sig för mitt hälsotillstånd kan meddelas att man får gå långt bak i mina hälsojournaler för att hitta en förkylning av motsvarande kaliber.

Kommentarer
Postat av: Frida

Min spontana reaktion är att jag absolut håller med dig. Men man kan ju också se det som att alla i slutändan tjänar på att fler utbildar sig, det kommer ju under vissa perioder alltid att finnas ett överskott av vissa grupper av nyutexaminerade. Ska jag däremot bedöma saken ur min egen synvinkel är det naturligtvis en katastrof. Aldrig att jag kommer att ta ett sabbatsår nu (om jag nu någon gång skulle överväga det) - jag skulle ju isåfall få konkurrera med betydligt fler om jag tar ut examen ett år senare. Å andra sidan är det ju långt ifrån alla som vill slava i domstol i två år.



Krya på dig!

2009-01-11 @ 20:28:33
Postat av: Carl-Oskar

I något slags makroperspektiv har du givetvis rätt. Mänskligheten tjänar på att vara kompetent och förkovrad inom en rad olika områden. Det är en naturlig förutsättning för att vi ska kunna fortsätta utvecklingen av samhället. Däremot har utbildning inget egenvärde om det inte finns avsättning för kompetensen, då blir det i slutändan bara en kostnad för samhället och därmed direkt kontraproduktivt. Jag har inte bibringats någon information som tyder på att det helt plötsligt finns behov av dubbelt så många jurister från uppsala. Om det nu skulle vara så och detta är en parameter som legat till gurund för fakultetens beslut förefaller det ytterst märkligt att man inte tagit upp detta i motiveringen till beslutet. Det mesta tyder därför enligt mina ögon på att så inte är fallet. Mer sannolikt är snarare att man önskar anställa lite fler folk till fakulteten.



Tack för konvalescensönskningen. Jag ska göra mitt bästa =)



/C-O

2009-01-11 @ 21:43:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0