Början på mitt 23:e år

Kunde på många sätt ha fallit ut bättre, jag vaknade i morse med feber och en ordentlig förkylning. Vis av erfarenhet beslöt jag mig för att låta kroppen vila från köldslagna cyckelturer och avstå från dagens två föreläsningar. Detta skedde dock inte utan ett ganska stort mått av vånda. När jag väl lyckades ta mig ur sängen vid 13-tiden ägnade jag ett par timmar åt lite arbete. Avsaknaden av värktabletter har dock konstant gjort sig påmind under dagen, varför tempot har varit oerhört lågt. Under kvällen har jag konsumerat i storleksordningen 2 liter grönt te och för första gången tagit mig an mina stuier i straffrätt. Även om förutsättningarna varit rent ut sagt usla så måste jag säga att jag ändå lyckats finna lite nöje i läsandet. Den filosofiska dimensionen och komplexiteten i straffrätten tilltalar något, även om det är allt annat än lättbegripligt.

På tal om rätt och fel kan jag inte låta bli att förargas över grundlagsutredningens anskrämliga förkunnande att nu låta det kommunala skatteutjämningssystemet bli en del av vår grundlag.

Detta föranleder två refletktioner:

Tillägget måste alltså betyda att den kommunala skatteutjämningen hittills varit grundlagsvidirg så som flera med mig hävdat sedan länge. Dessvärre saknar ju sverige författningsdomstol och detta i kombination med uppenbarhetsrekvisitet i RF 11:14 har gjort vår rättsstat till en chimär i fråga om att angripa denna grundlagsvidriga skatteutjämning.

Vad har egentligen de moderata ledamöterna i Grundlagsutredningen ägnat sig åt som har accepterat den föreslagna formuleringen som nu möjliggör denna skatt? Totalt världsfrånvänt.


Min vän Bjarne Grankvist kommeterar och följer upp en mycket välskriven debattartikel i ämnet publicerad på newsmill.se. Läs hans reflektioner och kommentarer här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0