Dagens köp: Israeliska apelsiner

Prismedvetenhet är för oss som studerar en dygd och därför tänkte jag dela med mig av dagens priskap till andra prismedvetna där ute. Då och då tenderar det bli populärt att i olika omfattning bojkotta produkter från Israel. Nu är bojkotten på tapeten igen efter Israels inledande av offensiven mot Hamas. Om detta har dryftats mycket och jag tänkte i detta inlägg inte göra någon utläggning om sakfrågan, låt oss trotts dess oerhörda betydelse för väldigt många människor istället fästa blicken vid fenomenet bojkott ett slag. Det förefaller i mina ögon ganska märkligt att manifestera sitt missnöje med vad den Israeliska regeringen gör genom att sluta köpa exempelvis frukt och grönsaker från Israel.

Korrelationen mellan kriget och frukten är knappast tydlig. Att bojkotta israelisk frukt är att bojkotta israeliska bönder och i min sinnevärld blir detta mer än skevt. Hur kände vi egentligen när delar av arabvärlden började bojkotta arla därför att en dansk tidning publicerat Mohammedkarikatyrer? Hur rimligt skulle det egentligen vara om omvärlden började bojkotta svenska bönder därför att man var missnöjd med regeringen Reinfeldt? Vilken är egentligen böndernas skuld till vad omvärlden upplever som skäl för bojkott?

Det är inte apelsinerna på bilden som skrivit brevet.

De som väljer att bojkotta frukt och grönt från Israel måste rimligen göra det antingen utifrån premissen att israel ej bör få existera eller att israeliska bönder som personer är klandervärda. Båda dessa skäl finner jag fullständigt orimliga.

 Svenska folkets såkallade rättframhet och civila moral har nu gjort israelisk frukt mer än svårsåld. Detta är högst beklagligt för de stackare som inte har något med israels militära strategier att göra utan bara önskar försörja sig på hederligt jordbruk.

Inget ont som inte för något gott med sig brukar det ju heta och även om uttrycket känns lite malplacerat här så kan jag konstatera att jag vid mitt besök i mataffären idag kunde köpa Israeliska apelsiner, klass 1, till mer än halva det normala priset. Jag såg till att manifestera mina sympatier med kuvade israeliska bönder genom att köpa en riktigt ordentlig laddning med apelsiner och på samma gång göra ett riktigt klipp. Till alla studenter och prismedvetna där ute kan jag bara säga följande: Bege er till luthagens livs i Uppsala och köp apelsiner för 9 kr/kilo och visa att eventuellt klander inte skall riktas mot civilbefolkningen.


Väl vid kassan
stötte min framfart på patrull. Ett litet barn valde att helt utan förvarning kasta sin sliskiga godisklubba rakt på mig. Om tilltaget stod i relation till mitt val av frukt framgick inte riktigt varför inga politiska motiv kanske kan klarläggas. Klubban, som var av det kletigare slaget, fastnade en liten stund på mina byxor för att sedan falla till marken. Det som förbryllar mig med hela incidenten är inte så mycket barnets omdömeslöshet som dess moders tafatthet. Klubban på mitt ben föranledde nämligen bara en reaktion något i stil med; "nu kan du ju inte äta på din klubba mer". Förvisso en helt riktig analys från hennes sida, men också en fullkomlig ignorans inför faktumet att det barn hon är skyldig att uppfostra just har slängt iväg ett kladdigt föremål på en främmande person i en matbutik. 

Klubbatacken (på bästa aftonbladetsvenska) till trots så är jag nu hemma välbehållen och den som vill ha lite färskpressad israelisk apelsinjuice får mer än gärna höra av sig!


 


Kommentarer
Postat av: Mia

Hur mycket jag än försöker så gillar jag det icke. Tyvärr

2009-02-06 @ 20:18:18
Postat av: Mumin

Bra och sakligt inlägg, men du har dock ett fel i meningen: "Nu är bojkotten på tapeten igen efter Israels inledande av offensiven mot Hamas." Det är ordet offensiv jag vänder mig emot, det var en MOToffensiv man inledde, motoffensiv mot de ökande antal raketer som Hamas sköt in över Israel efter att vapenvilan gick ut den 19 december. Tyvärr så vägrar ju svensk media konsekvent att rapportera om Hamas bakomliggande motiv, att man ursinningslöst utnyttjar civilbefolkningen för att vinna västvärldens sympati.



Vill man ha fred så skjuter man inte in nya raketer över annan stats territorium, man förhandlar till en förlängning av vapenvilan.



Varför rapporterar ingen om detta?:



Hamas tackar Iran för hjälpen till ’segern’ i Gaza:

http://erixon.com/blogg/?p=2195



Hamas i Iran: vi ska ta tillbaka ‘hela’ Palestina:

http://erixon.com/blogg/?p=2200

2009-02-07 @ 19:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0