Straffrätten på fartkamerans altare.

För att döma någon till ansvar för brott i Sverige krävs av gärningsmannen någon form av uppsåt eller i vissa fall oaktsamhet. Det tar sin utgångspunkt i den fundamentala principen att det man från samhällets sida vill bestraffa är moraliskt klandervärda handlingar, över vilka en person haft möjlighet att råda. Vi straffar inte människor för sådant som inte står i adekvat kausalt samband till av dem medvetet företagna handlingar.   
                                                                                                                      
Den dag vi börjar tumma på denna princip och straffa människor för handlingar de inte kunnat råda över riskerar rättssamhället underminera sig självt och mista allmänhetens förtroende. Ibland tenderar såväl politiker som jurister att glömma denna rättssamhällets stöttepelare. Exempel på sådan bristande rättskänsla manifesteras såväl av fd. överåklagare Sven-Erik Alhem som av socialdemokratiska riksdagsmän. Dessa påhejar ivrigt förslaget om ägaransvar för bilar som fotograferas av fartkameror vid fortkörning. Idén om att människor skall straffas för klandervärda handlingar som de kunnat råda över, i det här fallet att köra för fort, upphävs. Istället skall människor helt sonika straffas oberoende av om de bär någon skuld eller ej. Hur lyder då motiveringen för förslaget? Jo givetvis att det kommer resultera i färre fortkörningar.  

                                                                                            

Är det så och är det verkligen rimligt at offra rättsamhällets kanske viktigaste princip på fartkamerornas altare? Knappast. Istället för att vara oskyldig till dess att motsatsen är bevisad skulle man enligt förslaget vara skyldig till dess att man kunnat upplysa om vem som framfört ens fordon.  På vilket sätt förändras egentligen mitt eget trafikbeteende genom att jag straffas för att en bekant lånar min bil och kör för fort? På vilket sätt är jag klandervärd genom att någon stjäl min bil och kör för fort innan jag hinner anmäla den stulen? Förslaget är inget annat än ett steg närmare ett Kafkasamhälle som ingen av oss vill uppleva. Glöm aldrig att fundamentet i vårt rättsystem måste vara att vi klandrar felaktiga handlingar som människor har kunnat råda över istället för att förutbestämma syndabockar som sedan måste bevisa sin oskuld för att inte straffas.

Kommentarer
Postat av: John D

Du vet givetvis om att man som fordonsägare redan är skyldig att betala eventuella P-böter som ens fordon drar till sig. Oavsett vem som eventuellt har parkerat fordonet.



Du är antagligen av den liberala typen som inte vill behöva stå till svars för något alls i livet. Vore du inte det så hade du raskt förstått att det bara är att se kameraboten som en hastighetsavgift som påförs det fordon som genom för hög hastighet ökar slitage och utsläpp samt kraftigt ökar risken för olyckor som medför hög kostnader för staten. Boten är alltså bunden till fordonet och inte till föraren. Hey presto, rättssäkerheten är upprätthållen, medelhastigheten på våra vägar ytterligare sänkt och antalet olyckor lika så.

2010-08-18 @ 10:27:55
Postat av: NiBe

Hej Carl-Oskar

Jag kan förstå att du ogillar kamerorna, jag gör det, precis som jag ogillar trafikljus, hastighetsbegränsningar och annat elände som visar på att vi(trafikanter som kollektiv) inte klarar oss utan regleringar.

Men vi har redan idag ett rättssäkerhetsproblem med fartkamerorna, det är i princip bara bilförare som bötfälls, inte en enda MC-förare bötfälls, vilket upplevs som orättvist bland bilisterna. Detta undergräver respekt och trovärdighet i systemet.



Att jag ska ha ett ägaransvar för min bil är för mig lika självklart som att jag har ett ägaransvar för mina vapen.



Däremot måste konsekvensen för vad andra gör med min egendom stå i proportion med vad jag kan ha för påverkan av vad som görs med egendomen, vilket exempelvis borde innebära att en eventuell körkortsindragning inte kan bli resultatet av en fartkamera-böteslapp.

2010-10-07 @ 15:04:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0